Alla inlägg under mars 2010

Av Johanna - 31 mars 2010 14:24

Läste precis en artikel om att det är bäst att skaffa sitt första barn när man är mellan 25 och 34 år. Är man över 34 år och får första barnet önskar man att man var yngre, det kan jag förstå för då är man ännu äldre om man vill skaffa barn nr två.

Men varför 25 undrar jag då? Jag vart gravid när jag var 21 första gången fyllde 22 när Elin var sex månader. Ungt absolut, men hade de varit bättre att vara 25? NEJ!!! Jag är 26 år nu och Elin är tre. Hade den kommande bebisen varit den första hade det inte varit lättare för att jag är äldre.

Har man behovet att festa vara barn/tonåring länge innan man vill ta fullt "vuxet ansvar" så visst kanske det är bättre att vara 25.

Men som jag ser det är jag bara glad att jag var så ung, ja det var tufft med vakna nätter, men inte främmande, man var van vid att inte ha någon regelbunden sovtid, Livet är fortfarande "enkelt " vid den ålder.

Sen tror jag det beror på hur man är som person, Jag hade inga problem med att släppa fest livet, fast det var party varje helg innan man fick barn. Man har lättare att anpassa sig, så då undrar jag vad dem baserar den faktan på, Jag tror stenhårt på att det spelar ingen roll vilken ålder man har för det är inte åldern som avgör om man är redo för barn, säger som jag alltid sagt, det finns inget som heter "nu är jag redo för barn" för har man inga vet man inte vad det innebär. Säger inte att 12-18  åringar ska springa och skaffa barn, jag menar bara att hur kan dem veta att man klarar föräldra livet bättre för man har passerat 25?


SKITSNACK rent ut sagt, åldern är en siffra, du är inte äldre än du gör dig/känner dig, kolla bara på 75 åringen som fick sitt femte barn igår   


Av Johanna - 30 mars 2010 16:25

Två dagar i rad nu har jag blivit så fruktansvärt trött framåt två -tre tiden att jag släppt vad jag än gjort lagt mig på soffan och sovit(legat i dvala) i en timme varje dag, Börjar bli som skalman tror jag. Det är inte vettigt att ta bort en timme bara så där :).

Blev inspirerad av min persika idag som skulle tvätta sina fönster, så jag ut i solen på balkongen, fram med fönster putsen och putsade enbart utsidan på mina två fönster där, balkong dörren hoppade jag över, torkade av vårt glas bord där ute, sen bara satt jag i solen i 40 min med Sprite i knät, Mysigt. Sen dammsög jag v rummet och sen var jag helt slut, skalman klockan ringde och det var dags att vila, tror jag kommer behöva äta dem hemska järntabletterna denna graviditet med.

Av Johanna - 27 mars 2010 19:14

sitter i soffan med waterboy på i bakgrunden, får syn på en av dem kvinnliga skådespelarna och vips så sitter en annan film i huvudet på mig.

Tror jag såg den hur många gånger som helst när jag var i yngre tonåren, känt citat: Light as a feather stiff as a board" upprepas om och om igen unde en scen i filmen, The craft, eller på svenska onda cirkeln, och nu har jag fått för mig att ja måste se den så ska leta upp de, en bra häxfilm det där, eller tyckte det då ialla fall så måste se den igen och se vad jag tycker...

Av Johanna - 26 mars 2010 16:16

Jag pratade med min älskade persika idag. Mitt under vårt samtal kläcker hon ur sig: #och var f*n är min sahara värme jag väntar ju"

Min reaktion är gapskratt och tror hon har blivit tokig.

 Det visar sig att hon och en vän har läst nånstans eller sett på nyheter någonstans att Saharas värme är på väg upp till oss.

Jag undrar då givetvis hur det ska gå till? Med vinden så klart säger hon då helt allvarlig, vilket leder till ännu mera skratt från min sida.

Under eftermiddagen så får jag höra att det är 16 grader på ett visst ställe i vårt avlånga land men inte här. Så ringer upp persikan igen och säger att hennes sahara värme är här nu har du inte märkt det. Nej det hade hon inte, hon nöjde sig inte med dem åtta grader vi hade idag och kände sig lurad för hon hade ropat på värmen men den landade lite fel.


Du är så underbar hjärtat och jag är inte det minsta förvånad, älskar dig men du får nog vänta lite till på din sahara värme, och jag lovar dig att jag ska påminna dig om detta i sommar om du gnäller på värmen  

Av Johanna - 25 mars 2010 17:04

Blir 12 kakor (1 kaka = 114 kcal)


Du behöver:

1 dl socker

50 gram margarin, ev mjölkfritt

1,5 dl vetemjöl

3 msk kakaopulver

0,5 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

0,5 dl mellanmjölk, ev laktosfri

1 ägg

0,5 dl grovt hackade hasselnötter

Gör så här:

1. Rör socker och margarin vitt och poröst. Blanda ner vetemjöl, kakao, bakpulver och vaniljsocker.

2. Vispa ihop mjölk och ägg. Rör ner äggblandningen i smeten och bred ut allt i ett tunt lager på en bakplåtsklädd plåt. Strö på nötterna.

3. Grädda i cirka 10 minuter i 200 grader. Skär i rutor medan kakan fortfarande är varm.


det bästa var att det är viktväktarkaka och jag bantar inte ens så ska ska äta upp allt  

Av Johanna - 24 mars 2010 13:08

Ja så heter det tydligen, värken sen i måndags kväll släppte inte, så idag fick jag nog när samma värk satte igång igen, Så jag åkte in till akuten för att få komma upp till gyn akuten, men är tydligen för långt gången för gyn akuten så fick gå till förlossningen.

Lämnade urin prov igen för att dem ville kolla om det beror på bakterie vilket det inte gjorde, ingen feber och lågt och bra blodtryck.

Fick träffa en läkare som undersökte mig och gjorde både VUL och vanligt.

Hon sa att med tanke på att alvedon och värme inte fungerar och att det är mens liknande smärtor så kommer de inte från vanliga ryggbesvär. Men värkarna har inte hunnit påverka att jag har öppnat mig så det såg bra ut, men med tanke på att dem är väldigt smärtsamma så är det prematura sammandragningar.

Alternativet var starkare tabletter eller sjukskrivning.

Hon tyckte inte jag skulle behöva äta starkare smärtstillande så vart sjukskriven på heltid i två veckor, sen efter det så få vi se.

Nu är det lugnt tempo som gäller, smärtlindring vid behov ingen fysisk ansträgning eller tunga lyft.

Det som irriterar mig är att min barnmorska inte har tagit mig på allvar, utan hela tiden sagt att det är normalt med andra barnet.

Men bebis mår bra och är fullt ös där inne.   

Av Johanna - 24 mars 2010 06:54

har äntligen fått en läkar tid hos läkaren på mvc, ska dit på fredag så nu får dem komma på en lösning!!

Av Johanna - 23 mars 2010 13:38

Nu tänker jag gnälla lite, Som jag skrev i tidigare inlägg imorse så har jag ryggsmärtor. Sen igår kväll har jag haft en molande värk i korsryggen. Och tio minuter efter jag gick upp i morse så satt den där igen. Och inget funkar. Jag har legat med vete kudde hela dagen, värme funkar inte, Jag har tagit panodil då jag kräks upp alvedon, men inte heller det funkar. Börjar bli väldigt tröttsamt att ha ständig värk. Min Barnmorska har bara teletid två gånger i veckan och idag är inte en av dem dagarna. Har lämnat ett meddelande på hennes telefonsvarare så har jag tur ringer hon upp.

 Men hon kommer säga som alltid: ja det kan vara så med andra barnet, allt är så normalt och bra hela tiden.

Nej för mig är det inte bra för jag kan inte göra det jag ska pga värk. Varför ska det vara så svårt att för dem att ta en på allvar?

Nej dags att gå in på den femte timmen med vetekudden, vem vet helt plötsligt kanske det hjälper ;)

Ovido - Quiz & Flashcards